U nas swobodna wymiana myśli i poglądów
Nacisnij Prosze
15 Lis 2018 - 15:13
Strona Główna :: Forum NPH :: Poczta przez www :: Download :: Linki :: FAQ 
Szukaj   
Główne Menu
· Strona główna

Moduły
· Top lista
· Ciekawe strony
· Poleć nas
· Uwagi o stronie
· Kalendarz

Frekwencja
Obecnie jest 130 gosci i 0 uzytkowników online

Witam Nieznajomy, zostań użytkownikiem już dziś.


Login
 Użytkownik
 Hasło
 Zapamietaj mnie


Nie masz jeszcze konta? Możesz je założyć. Jako zarejestrowany użytkownik będziesz miał dodatkowe przywileje jak np. konfigurowanie wyglądu strony, wysyłanie komentarzy z twoim imieniem i wiele innych.

Problemy z logowaniem?

 www.hajnowka.com.pl - Mecenas Kultury woj. Podlaskiego

Polecane strony
· Jerozolima
· Cerkiew - lokalna strona
· Regaty na zalewie Siemianówka
· Puszcza Białowieska i okolice

Bramki SMS
· Era
· Orange
· Plus
· Miasto Plusa

Rozklady PKP i PKS
· Rozkład jazdy PKS
· Rozkład jazdy PKP

Slowniki
Słownik Polsko - Białoruski

Lekarz internetowy
· Informacje medyczne
· Forum o służbie zdrowia

Ludzie związani z Hajnówką
· Piotr Gagan
· Aleksander Prokopiuk
· Andrzej Wilczyński

Współpracujemy z
Towarzystwo
Ochrony
Krajobrazu
Towarzystwo Ochrony Krajobrazu

Archiwum
· Poprzednia wersja strony
· Trochę nauki
· Poezja
· Grupa teatralna

Napisz do nas

redakcja@hajnowka.com.pl


Kultura i sztuka: Monastery Rosji
Autor: Zespół_redakcyjny Opublikowano: 04 Lip 2005 - 23:10
Wiadomosci Na Wschodzie, głównie w prawosławiu, zwyczaj udawania się do mnichów po radę na ogół się utrzymał [...] zadziwiają tłumy, które w dalszym ciągu nawiedzają otwarte monastery, zadziwia też żarliwość i współczucie mnichów, przecież niezłomnie przywiązanych do ciszy i samotności.

Chrześcijaństwo na ziemiach rosyjskich sięga swoimi korzeniami X wieku. Początkowo księżna Olga w Kijowie przyjmuje obrządek łaciński, jednakże jeden z najwybitniejszych władców księstwa kijowskiego — Włodzimierz (979-1015) sprowadził na swoje ziemie misjonarzy bizantyjskich. Prawdopodobnie wtedy pojawili się na Rusi pierwsi mnisi i pierwsze monastery. Liturgia była odprawiana w języku słowiańskim. Rozpowszechniano też Biblię przetłumaczoną przez Cyryla i Metodego.Rozkwit życia monastycznego w wielkim księstwie kijowskim został wstrzymany w XIII wieku. Związane to było z najazdem tatarskim w 1240 roku. Odrodziło się o­no w drugiej połowie XIV wieku w puszczach północnej Rosji w czasie, kiedy jeszcze Tatarzy najeżdżali na ziemie rosyjskie. Odrodzenie to było tak duże, że „większość ruskich świętych z XIV wieku — to pustynniki, pustelnicy”. Doprowadziło to do ustanowienia wielu nowych ośrodków życia pustelniczego.Wiek XV przyniósł ze sobą wzrost znaczenia politycznego Wielkiej Rosji z jednej strony, ale i „pójście w głąb” tradycji mistycznej. „Pod koniec XV wieku św. Nil Sorski (1433-1508) przynosi hezychazm z Atosu i zostawia po sobie godny uwagi traktat o prawosławnej ascezie i życiu mniszym”; dzięki niemu zaczęła w Rosji rozwijać się instytucja „starców” nieodłącznie związana z hezychazmem.Wielki wpływ na starczestwo miał również Paisjusz Wieliczkowski (1722-1794). Stał się o­n twórcą szkoły mistycznej, a „jego uczniowie powrócili z Mołdawii do Rosji ożywiając tradycję nieustannej modlitwy i instytucji starców”.Powstał klasztor w Sarowie i Pustelnia w Optino. Ta ostatnia stała się miejscem życia „wielu sławnych pustelników, czczonych w prawosławiu jako bohaterzy ascezy i mistyki”.Do Optino przybywali nie tylko mnisi, aby szukać porady u „starców”. Pielgrzymowali tam również ludzie wszystkich stanów „z całego kraju, z najdalszych jego rubieży” po to, by szukać porady i wsparcia w trudnych sytuacjach. Jak niegdyś góra Athos, tak w XIX wieku Pustelnia Optyńska stała się ośrodkiem życia duchowego dla Rosjan.Świadectwo istnienia instytucji „starców” znajdujemy u Fiodora Dostojewskiego w jego powieści Bracia Karamazow: „Specjaliści twierdzą, że na Rusi bywali niegdyś starcy, ale [...] w następstwie klęsk, najazdu Tatarów, zamętu, przerwania dawnych stosunków ze Wschodem po zdobyciu przez Turków Konstantynopola instytucja ta poszła w zapomnienie i starcy zanikli. Odrodziła się znowu z końcem zeszłego stulecia dzięki wielce świątobliwemu mnichowi [...] Paisjuszowi Wieliczkowskiemu”.Pisarz wiąże z tą instytucją wielkie nadzieje na odrodzenie moralne swojego narodu. Rosja XIX wieku nie była bowiem duchowym monolitem. Około 20% Rosjan stało poza prawosławną cerkwią. Około dwudziestu milionów było staroobrzędowcami a około 7 milionów należało do przeróżnych sekt. Nic więc dziwnego, że Dostojewski, gorący wyznawca prawosławia, dostrzegał potrzebę moralnego odrodzenia i że swoje nadzieje wiązał z ruchem „starców”, którzy wskazywali ludziom drogę do tego odrodzenia.Trzeba przyznać, że instytucja „starców” również dziś odgrywa wielką rolę w prawosławiu. Nie pozostała więc o­na reliktem przeszłości. Jak pisze Jean-René Bouchet w swojej przedmowie do książki Słowa z Góry Athos: „Na Wschodzie, głównie w prawosławiu, zwyczaj udawania się do mnichów po radę na ogół się utrzymał [...] zadziwiają tłumy, które w dalszym ciągu nawiedzają otwarte monastery, zadziwia też żarliwość i współczucie mnichów, przecież niezłomnie przywiązanych do ciszy i samotności. W Zagorsku monaster Świętej Trójcy, wzniesiony przez świętego Sergiusza, pozostaje nadal chwalebnym miejscem modlitwy, ale także pocieszenia, współczucia dla wszelkich trosk”.Nikogo nie powinien dziwić ten fakt, gdyż kierownicy duchowi zawsze byli, są i będą potrzebni ludziom, którzy pragną być blisko Chrystusa. A przecież nikt nie potrafi sam siebie dobrze osądzić.Z monasterami Rosji można zapoznać się na wystawie fotograficznej, otwartej w Muzeum i Ośrodku Kultury Białoruskiej w Hajnówce 3 lipca 2005 roku. Dalej migawki z otwarcia wystawy:


 




 
Powiązane odysłacze
· Wiecej o Wiadomosci
· Artykuly uzytkownika Zespół_redakcyjny


Najczesciej czytany artykul w Wiadomosci:
Hajnówka nocą w styczniu 2012 r.


Monastery Rosji | Loguj/Utwórz konto | 0 Komentarze
Próg
  
Komentarze sa wlasnoscia ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialnosci za ich tresc.
PostNuke :: Wsparcie PostNuke :: Programiści 

Użytkownicy portalu nie mogą wykorzystywać tekstów do celów komercyjnych bez wiedzy i pozwolenia Redakcji www.hajnowka.com.pl. Kopiowanie, redagowanie i wykorzystywanie w innych celach publikowanych tu tekstów wymaga indywidualnej zgody Redakcji.

Kontakt do Redakcji  redakcja@hajnowka.com.pl

Prywatna strona prowadzona społecznie przez grono przyjaciół.
Kontakt: redakcja@hajnowka.com.pl